2023. augusztus 29., kedd

Várandóság, mikor egy élet fejlődik benned!

 

Mikor egy nő és egy férfi egymásba forr, képesek egy új életet világra hozni (vagy többet). A nő csodálatos pillanatokat élhet meg eme időszakban. A baba szívverésének hangját, ultra hangon a mozgását, ahogy rugdos a pocakjában... Mindenki máshogy éli meg ezeket a pillanatokat. Lehet ez jó vagy rossz. Az első 3 hónapban a nők egy része nagyon rosszul van. Folyamatos hányinger kínozza őket. Rosszullétek sorozata éri a testüket, melyek igen megterhelőek lehetnek a számára. A másik részük pedig semmi ilyet nem tapasztal. Az első hetek normálisan a wcbe járás nélkül zajlanak le... A rosszullét persze csak az első trimeszterre hat ki, utána elmúlik. A baba 4 hónaposan már mocorogni kezd a pocakban. Jelzi, hogy ő bizony ott van és szereti a kis lakóhelyét. Ahogy pedig egyre csak telnek a hónapok, rendesen jelét adja mindennek, melyet érez. Egyre erősebben rugdos, kezdi kinőni a kis kuckóját. Mindössze 39 hét, maximum 42 míg a baba a pocakban kifejlődve, világra nem jön. Egyesek a terhességet sokkal rosszabbul élik meg, mint magát a szülést. Hallottam már egy anyukától, ki kifejezetten végig rosszul volt a terhessége alatt és a szülést pedig igen jól viselte. Mások pedig pont fordítva. Nem minden nő egyforma. Más az fájdalom küszöbük és a tűrőképességük is...

4.terhességem, 37.hét

Hogy hogyan is éltem meg én a terhességet? Mondhatom azt, hogy egész jól! Igen könnyű, vékony nő voltam mindig is. Úgy 47-48 kg voltam, mikor elsőnek teherbe estem és talán olyan 10-12 kg-ot híztam. Sosem voltam egy nagydarab. Egyszer sem. A terhesség alatti vizsgálatokon kiderült rólam, hogy vérszegény vagyok és vashiányos. Szednem is kellett különböző vitaminokat. B6, terhességi vitamin szoptatásig, folsav és magnerot tablettát. Az első terhességnél még nem volt tapasztalatom mi a jó és hogyan is szedjem. Tabletta vagy pezsgőtabletta formájában. Mivel a másodiknál már igencsak zavaró volt a sok tabletta fogyasztása (székrekedési gondok). Igen, pezsgőtablettát is szedtem. Nem tudom mennyivel volt másabb a hatása, de nem tapasztaltam nagyon nagy leromlást. Terhesség alatt a kicsi rengeteg kálciumot elszív az anyukából, így annak a teste igencsak megsínyli ezt. Hiába szedi a kismama akármit. Mármint a vitaminokat. A fogakra igencsak kihat a kalciumvesztés. Kezelheted, vigyázhatsz rá, de ha olyan rossz géneket örököltél, mint én, akkor hiába szedsz kálciumot, a fogaid akkor is vesztésre lettek ítélve. Nekem az elsőnél igencsak megromlottak és mind a mai napig szenvedek velük. Megcsináltattam volna őket, de erre sosem volt elég keretem... A haj hullása is erősebb lehet. Illetve a súly gyarapodás, a bőr elváltozása. Narancsbőr alakulhat ki. A bőr úgy nyúlik, ahogy a pocak nő. Nekem nem nagyon volt csúnya, de 4-5 striám biztos lett. A köldökömnél egy barna csík is látszott, az egykori terhesség jelét adva. Még a mai napig látszik, de igen halványan... Az első pár hónapban egyáltalán nem voltam rosszul. Az elsőnél egyáltalán nem. Nem is tudtam, hogy állapotos vagyok, mivel ugyan úgy volt menstruációm, mint előtte. Előfordul, hogy a nő vérzik, mialatt egy élet már megfogant a pocakjában. Biztos ritka, mert a doktornő nem hitt nekem. Igen bunkó volt, lekezelő és mivel túl fiatal voltam, azt gondolhatta, hogy egy csitri vagyok, akit felcsináltak. Hagyjuk is... 

Első terhességem jól ment, minden rendben volt (persze a többinél is). Szépen fejlődött bennem a pocak lakó. Semmilyen probléma nem adódott. A legtöbb ideig való vajúdásom volt. Reggel 8 órától egészen este majdnem 6 óráig voltam egy ágyon, ahol folyamatosan a szívhallgató gépre voltam kötve. Enni-inni nem engedtek. Mikor eljött az idő, igencsak kellemetlen volt az egész. A fájási görcsök egyre elviselhetetlenebbek voltak. 10 percnél még elment, de mikor fél percesekké lettek valami nagyon kellemetlen volt. De bátran és ügyesen világra hoztam a kislányomat. Az első gyermekemet, ki azóta tini nagylánnyá érett. Kicsi súllyal született, ő volt a legkisebb a tesói mellett. 2880 grammal jött a világra... A többi terhességem is minden gond nélkül telt el. Az 2-3. terhességnél már volt tapasztalatom. Második szülésnél könnyebben ment minden. Egy nappal jött előbb világra a kisfiam. A második kisfiam 1 héttel előbb született meg. Csak úgy kicsusszant belőlem, a leggyorsabb szülésem volt. Majd a 4. az olyan kellemetlen és rossz élmény volt, hogy soha nem akarom többet átélni. Ezen terhességem alapból veszélyeztetett terhesség volt. A doktorúr jelentette ki, pedig nem volt semmi bajom a vashiányon és a vérszegénységen kívül. Minden rendben ment. A baba szívhangja tökéletes volt, szépen fejlődött. Viszont a végefele nem éppen mentek jól a dolgok. Közeledtem a 40.héthez. Jelét nem adta a kisasszony, hogy ki szeretne jönni. Az idő telt. Lassan bele is léptem a 41.hétbe. Persze nem így lett számolva. Csak 39 hétnek írták be ezt is, ahogy a többit. A 41.hétbe lépve be kellett feküdnöm a kórházba. Meg akarták indítani a szülést, ám egy nappal ezen művelet előtt nagy vihar támadt a városban, így a kislányom végre úgy gondolta megmutatja magát. Egy egészséges közel 4 kg-os babát hoztam a világra. Ő volt a legnagyobb! 3810 grammos kisasszony.^^ Tény, hogy a 4. terhességem nem volt olyan zökkenőmentes ahogy jött a vége, de a végeredmény teljesen egészséges baba lett!

Szerettem volna pár sort írni magáról a terhességről. Pár mondatban összefoglaltam, hogy miként is kell elképzelni. Csak röviden, nem részleteztem ki teljesen mikor-mi történik. Mikor egy nő teherbe esik, vagy 100 könyvet is képes végig nyálazni, hogy tudja mi is történik a testében. Hogyan fejlődik a pici és mik várnak rá, míg a magzat el nem éri a kifejlett állapotát. Én is mindig olvasgattam mikor-mekkora és milyen lehet. :)  

Első trimeszter: Nem épp egy kellemes időszaka a terhességnek. Ilyenkor vannak a rosszullétek, a hangulat ingadozás. Émelygés, hányás, hányinger. Leküzdhetetlen fáradság, mely végig kísér az első 12 hétben. Fontos vizsgálatokon esik át a kismama. Megtörténik az első Ultrahang vizsgálat, a Downkór kiszűrése. Fogorvosi vizsgálat, vér és vizeletvizsgálat. A nő melle elkezd növekedni, érzékenyebbé válik. Növekszik a pulzus és a vörösvérsejtek száma. Megnövekszik a légzésszám is. Ebben az időszakban még elkapartathatod magad, ha nem szeretnéd megtartani a magzatot. Szomorú, de így van... 

Második trimeszter: Eme időszakban biztosra meg tudják mondani, hogy fiad vagy lányod lesz-e. A 20.heti UH megmutatja a pici nemét. A kismama pocakja eléri a köldök szintjét, veseműködése megnövekszik, így gyakrabban kell meglátogatni a mosdót, mint azt előtte bármikor. A 16-24.hét környékén pedig eléri a csúcspontot. Ebben a hónapban megnő a test inzulin igénye, vagyis a vércukorszint. Kialakulhat a terhességi cukorbetegség, így egy cukor terhelésen kell részt vennie a kismamának. Az emésztés megváltozik. Kevesebb gyomorsav, székrekedés és gyomorégés tapasztalható. Ekkor jelenik meg az a bizonyos barna csík is. A barna festékanyag termelődést serkentő hormon szint növekedés magyarázza ezt az érdekes csíkot. Erre a trimeszterre végre búcsút mondhatunk a hányingernek, émelygésnek, fáradékonyságnak, álom kórságnak. Helyette energikussá válsz és a szexuális étvágyad a tetőfokára hág. A kis pocaklakó már 4x annyi, mint az első trimeszterben. Kialakulnak a belsőszervei. Egyre aktívabb lesz kis lakóhelyén. Ezt a kismama a 14.hét környékén, legkésőbb a 20.hétre megtapasztalja a kismama. A kisbaba pelyhesedni kezd, a szőrnövekedés pedig a 26.hétig tart. A csont növekedés beindul. Kis örökmozgóvá válik a kis csöppség. Rengeteget rugdos, bokszol, amíg csak megteheti. A 24.hétre való születéstől kezdve van esélye az életre, igaz speciális ellátás mellett...

Harmadik trimeszter: A mellekből sárga folyadék kezd szivárogni, melyet előtejnek hívnak. A kismama jellegzetes terhességi testtartást vesz fel. A vérnyomás beáll a normális szintbe, a légzés nehezebbé válik, hisz a súly melyet cipel elől, igencsak megterhelő a számára. A terhesség vége közeledtével heti szinten kell vérvizsgálatra járni, majd CTG-re, ahol a kisbaba mozgását figyelik meg. Az utolsó hetek igencsak megterhelőek a kismama számára. Türelmetlenebbé, izgatottabbá válik a nagy nap közeldtével. Ha a baba eléri a 37.hetet, már nem számít koraszülöttnek. A szülési kalkulátor nem pontos és igen kevesen szültek eme pontossággal. Mikor a szülés közeledik, összehúzódások kínozzák a kismamát. 10 percesekről indulva csökkennek egyre lejjebb. Gyakorisága jelzi, hogy a méh elkezdett kitágulni és ahogy elérte a megfelelő méretet a kisbaba képes a világra jövetelhez, melyhez a kismamának erősen kell nyomnia. Így segíti a születendő gyermekét a világra. 

A kórházban általában 3-4 napot tartózkodnak bent a kismamák. Ha a baba besárgul, ez akár 1 hétig is eltarthat vagy tovább. Folyamatos súly csökkenés is adhat okot arra, hogy a kórházban kell maradniuk. A kismamától vért vesznek, illetve kötelező a kis és nagydolog elvégzése. Anélkül nem engedik ki. Varrás után, ellenőrzik a sérülést. Elvileg már csak felszívódó cérnát használnak, mikor a kismamát összevarrják szülés után. Ha nem, akkor azt előző nap, mielőtt elhagyja a kőrházat kicsippentik a bőrből (nagyon kellemetlen, tapasztalatból mondom). Ha minden rendben van az anyukával és a babával, haza is engedik őket. 

Számomra a terhesség egy igen csodálatos időszak volt. Az a 10 hónap mindenféle érzést keltett bennem. Szerettem, csak a végét nem. Maga a szülés az, emlytől mindig féltem. Ahogy közeledett engem nem az izgatottság öntött el, hanem a félelem. Miután megtapasztaltam, tudtam, hogy az összehúzódások nagyon fognak fájni és a szülés sem egy kellemes érzés. De mindig meg voltam dicsérve. Sosem kértem fájdalomcsillapítót. Mikor megtudtam, hogy a gerincbe szúrják, ami nem mindig hat, gondoltam köszönöm, de nem kérem. Csak varráskor kaptam érzéstelenítőt. A fiaimnál nem szakadtam annyit, mint a lányaimnál.^^" Négy gyereket hoztam a világra, így nem is szeretnék többet. 2 lányom és 2 fiam van. Tökéletes arány! 

A terhességet mindenki másképp éli meg. Ki könnyen, ki nehezen. A lényeg a végeredmény. 💖

1 megjegyzés:

  1. Asszem most belém ültetted a bogarat, hogy ne szüljek xD De majd elválik mi lesz 🤔😊 Köszönöm ezt a posztodat is ❤️ Még jöhetnének hasonlók❤️

    VálaszTörlés