2023. május 28., vasárnap

Kertészkedés otthon

Paradicsomunk 2022
Kiskoromban mindig néztem, ahogy édesanyám lent a hátsó udvarban, a kertben kertészkedik. Sokféle zöldségünk és gyümölcsünk megtermett benne. Nagyon szerettem kimenni és megdézsmálni őket. Főleg az epret, ami a fő kedvencem volt mindig is. Anyum csinált is belőle eper habot vagy eper fagyit. Mikor hogy. Nagyon finomak voltak! Imádtuk az öcsémmel. Eper, málna, ribizli, barack, dinnye, szilva... hagyma, sóska, krumpli, retek... Mind-mind megtermettek a földben, melyet anyukám szívvel-lélekkel gondozott. Akkor még nem volt ekkora drágaság. Most pedig sokan maguknak termesztenek, mert a boltokban méregdrágán adják el a termékeket. Hisz mindenki igazodik az indokolatlan áremelkedése... Mi is így tettünk. Tavaly kezdünk bele, így még eléggé kezdők vagyunk. Az előző év kemény, forró nyarat hozott, így mindig nekünk kellett locsolni a kertet. Idén nem tudom hogyan alakul, de eddig az eső sikeresen beindította a magok növekedését. Tavaly sajna sok paradicsomunkat el is lopták, így abból nem igen tudtunk eltenni sem. Voltaképp megettük, amit termesztettünk. A gyerekek élvezettel szedték le őket és hozták be nekem, majd megettük együtt.^^ 

Uborkánk 2022
Idén újra belevágtunk a kertészkedésbe. Most hamarabb, majdnem akkor, mikor szezonálissá vált. Új és nagyobb helyet ástunk fel az udvar hátsó részében, melybe sok-sok zöldséget elvetettünk. Borsó, retek, bab, uborka, tök, fehér és srágarépa, petrezselyem, zeller... Többet a tavalyinál. Mondhatni dupla annyit. Palántákat is vettünk (paradicsom, paprika), melyek mostanra már termést is hoztak. Illetve ültettünk  körömvirág és gyönygyike magokat... Reméljük nem lesz semmi probléma és el is tudunk majd belőle tenni. Ha meg nem is, majd akkor jövőre. Rengeteg melóval jár a kertészkedés. Mindig jól megizzadok, mivel javában én csinálom. Kapáltam és kigyomláltam a kert helyét. Az ásás az, melyet nem én végeztem el, mert ahhoz kissé gyenge vagyok. Nehezen ment. Viszont a földet én egyengettem el, hogy szép legyen. Jó nagy munka volt! A magok elvetését pedig idén anyukám és a gyerekek csinálták. Nincs túl sok segítségem, de ami van is éppen elég. Anyukám persze itt-ott besegít, de már nem mai csirke, így nem is szeretném, ha túlterhelné magát. Locsolni csak akkor kell, mikor nem esik az eső. Hajnalban mindig vizes a föld, így csak este kell kimennem. Napközben nem szabad locsolni, mert kiégnek tőle a növények...

Gyümölcsből csak epret ültettünk el, de tervezünk gyümölcsfákat is venni (alma, körte, barack). Lehet nem lesznek olyan nagy és sok eprünk, mint gyermekkoromban volt nálunk, de az a kevés is ízleni fog a gyerekeiknek, kik alig bírják ki, hogy le ne szedjék őket. Még javában pirosodnak. Szépen nevelgettem őket, míg el nem jön az idő az aratásra. Tuti, hogy seperc alatt befalják majd a gyerekek. 😋


Tavaly csak a sárga babból tudtunk eltenni, plusz az uborkából készített kovászos ubit. Minden mást felhasználtam. Uborka saláta lett az uborkákból. A paradicsom és a paprika simán el lett fogyasztva, egy finom vajas és zsíros kenyéren. :3 A répákból és a zellerből leves lett. A petrezselymet pedig szintén felhasználtam az ételekhez. Szóval azért egész sok mindent fel tudunk használni. Igyekszünk minél szebb és jobb kertet kialakítani magunknak. Ahogy megy, úgy alakítjuk és szépítgetjük. Ki idén kezdett bele a kertészkedésbe, annak...

Jó kertészkedést kívánok! 😊 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése