2023. április 8., szombat

Húsvét, a csokitojások ünnepe!

A húsvét a kereszténység legnagyobb ünnepe. A tavasz eljövetelének ünnepe is, melyet március vagy április hónapban tartanak. Szimbólumai a húsvéti nyúl és a húsvéti tojás...

Tudom, hogy csak holnap lesz húsvét napja. Viszont tisztában vagyok azzal, hogy nem lesz akkor írnom erről egy bejegyzést. Itt az alkalom arra, hogy eme ünnepről is írjak! Mi hogyan éljük meg és szoktunk-e valamit különlegeset csinálni... A húsvét csupán 2 napból áll. Vasárnap jön a nyuszika, aznap finom sonkával és főtt tojással készül mindenki és egy kis süteménnyel. Színes tojásokat festünk, melyeket később el is fogyaszthatunk, ahogy vége az ünnepnek. Hétfőn pedig mennek a fiúk házhoz locsolni, hogy a lányok illatozzanak, hozzá pedig egy szép verssel kedveskednek. A lányok viszonzásul pedig megajándékozzák őket egy szép, piros csoki tojással. A háznál megvendégelik őket egy kis süteménnyel. Igazán jó is ez a nap...

Mezőkövesd, Matyó húsvét, locsolkodás
Azonban manapság ez a hagyomány, elveszett. A fiúk nem mennek locsolkodni. Maximum a család tagokat vagy még azokat sem. Pedig régen ment ám a vödör víz is a nyakba, hogy a lányok meg legyenek rendesen locsolva. Ezt váltotta fel a kölni, mely kevésbé okoz kellemetlen élményt a lánynak... Ahogy teltek az évek, minden megváltozott, mely régen milyen jó is volt. Én sajnálom, hogy a mai fiatalok már nem mennek házhoz. A nagyvárosokban megértem, de a falukban... Ott igazán végig lehetne menni azokon a házakon, ahol fiatal lány(ok) lak(nak)ik. Az én fiaim tavaly mentek pár kislányhoz, kikkel előre lebeszéltük. Idén ez sajna elmarad... Nem tudom a locsolás mennyire maradt meg a világban, de biztos vannak olyan helyek, ahol minden évben megtartják...

Húsvéti tojásfa
Az óvodában ilyenkor feldíszítik az előtte álló fát szép, színes tojásokkal. Papírból kivágott, kifújt vagy más anyagból készült tojásokat készítenek a gyerekek és azokat az ágakra aggasztják fel. Nagyon szép és jól látható, mivel a fa még csak bimbózik. Csupa tojások borítják, melyek mondhatni lomb koronaként állnak össze. Nagyon szép és látványos.^^ 

Nálunk nincs nagy felhajtás húsvétkor. Eszünk finom sonkát és főtt tojást, sütök valamilyen krémes süteményt és ennyi. Nem megyünk sehova, itthon, szűk családi körben zajlik. Amúgy is idén pocsék az időjárás ahhoz, hogy bárhova menjünk. Az április hozza a maga bolondos kis formáját.^^" A húsvét egy rövidke, ámde emlékezetes ünnep. Ilyenkor is készülődnek a családok. Megvendégelik egymást. Nem tudom az emberek hány százalékánál különleges nap, de gondolom nem lehet túl nagy az arány. Legalább ezeken a napokon nem kell dolgozni. Annyiból előny. 😊 Ehetsz finomakat és nem kell azon rágódni hány kalóriát is fogyasztasz el. Egyél, amennyi jól esik.^^ Egy mini karácsony... 😋

A nők húsvétkor különféle süteményeket sütnek a sonka mellett, mely az ünnep része. Kalácsot, kuglófot, répa tortát vagy muffint... Nálunk teljesen mindegy, hogy mit sütök, mert a drágaságaim édes szájuk révén mindent egyből felfalnak. Legyen az száraz, vagy krémes sütemény. Idén kuglófra gondoltam, illetve miranda szeletre vagy krémesre. Kettő süti bőven elég lesz, szerintem. Remélem nem leszek katasztrofális a konyhában, hisz nem vagyok egy nagy konyha tündér és szoktak kisebb nagyobb balesetek lenni. Szerencsére inkább kisebb. 😅 Igyekszem a gyerekeimnek finomságokkal kecsegtetni, mert ők mindig ennének valamit. 😘 

Ezúton is szeretnék Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánok!


2 megjegyzés:

  1. Sajna már kb minden féle hagyomány megszűnik konkrétan, már nem tudok olyan ünnepet amelynek ne lenne meg a hagyománya🤔 Mondjuk gyerekkoromban szerettem, de már olyan 10 valahány éves koromóta nem igazán rajongók ezért az ünnepért. 😃 De talán majd egyszer megváltozik, vagy nem xD Nagyon jó bejegyzést lett! 😄 Én is írtam, igaz, régebbiek, de ugyanúgy vagyok vele most is, mint amikor megírtam. ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Való igaz, sajna. :/ Én sem szerettem pl. mikor meglocsoltak, mikor már közeledtem vagy éppenséggel bele léptem a tini korba. Aznap mindig sokáig aludtam. 😄 :P

      Törlés