2023. december 13., szerda

Karácsonyi süti: Mézeskalács

Szerintem a karácsony egyik alapvető süteménye, a mézeskalács. Formában sütött vagy szelet illetve torta formában isteni finom. Könnyű elkészíteni, ha csak formákat sütünk ki. Nincs benne semmi macera, csak összegyúrjuk a hozzávalókat és kész. A sütésnél kell odafigyelni, mert könnyen el tud égni. Én kiskoromban az első mézeskalácsomból kihagytam a margarint. Szépen megsültek, de olyan kemény volt a tészta, mint a kő! Mondta anyukám, hogy majd a vaj visszapuhítja én meg néztem rá kérdőn, a vaj? Hát mit ne mondjak nehezen, de meg bírtuk enni. Azóta nem történt ilyesmi. Mindig kicsit vastagabban szoktam kinyújtani a tésztáját, hogy puha maradjon és ne száradjon ki. Sütésnél pedig többször ellenőrzöm az állagát. Persze nem lett mindegyik olyan jó, de a tavalyi mondjuk egész fincsi lett. Mellette még szoktam hókockát, zserbót és természetesen bejglit is készíteni. A bejglim mindig szétreped, így idén nem biztos, hogy készítek. Pedig higgyétek el, jó erősen meg szoktam bögdösni, de mégis repedezetten sül meg. :/ 

Hozzávalók:

  • 33 dkg liszt
  • 10 dkg porcukor
  • 1 ek mézeskalács fűszerkeverék
  • 1 tk szódabikarbóna
  • 10 dkg vaj
  • 1 dl méz
  • 1 db tojás

Elkészítés:

A száraz hozzávalókat egy tálban összekeverjük, majd mehet bele a vaj, méz és a tojás is. Jól összedolgozzuk, míg tésztává nem áll össze. Lisztezett nyújtódeszkán kb. 1 cm vastagra nyújtjuk. Kiszúróval pedig szépen formákra bontjuk. Itt jöhet mindenféle kiszúró: csillag, hóember, hópehely, mézeskalács ember, csizma, harang vagy karácsonyfa alakú. Kinek-mi jön be vagy mi a kedvence. Nekem kifejezetten a mézeskalács ember. Sütőpapírral letakart tepsire tesszük. Előmelegített sütőben 180°on 10-15 percig sütjük. Miután kihűltek, lehet is őket díszíteni cukormázzal vagy amivel szeretnénk. Csupaszon is ugyan olyan finomak. :) 

Cukormáz elkészítése:

Cukormáz
A cukorhoz add hozzá a keményítőt és szitáld át. Habverővel kezd el keverni a tojásfehérjét, közben apránként add hozzá a cukrot, és öntsd hozzá a citromlét/ecetet is. Nem kell kemény habbá verni, csak keverni alacsony fokozaton! A massza ki fog fehéredni és megnő a térfogata. Valószínűleg nem lesz szükséged az összes cukorra, csak annyit tegyél bele, hogy sűrű állagú legyen, a habverőről ne folyjon le.

Mézeskalács figurák mellett házikót is szokás készíteni. Én még soha életemben nem csináltam. Idén sem hiszem, hogy tervezek. Majd meglátjuk mennyire lesz időm és hangulatom hozzá. Nagyon gyönyörűeket szoktam csinálni mások. Ínycsiklandózóan feldíszítik, melytől bűn megenni. 

Ez a recept nálam már bevált, bár többet is kipróbáltam már. Általában a legnépszerűbbek jók is szoktak lenni, ha egy adott ételt keresel. Nem mindig az első a legjobb, van kinek a második vagy a 10. recept aratja a sikert. Ha pedig egyedire vágysz, kísérletezz és ha bevált, oszd meg másokkal is!^^

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése