2023. október 25., szerda

Őszi finomságok

Mikor eljön az évnek utolsó évszakja, sok mindent el tudunk raktározni. Alma, körte, barack, szilva, dió, mogyoró, bab, borsó, tök... Rengeteg mindent képesek vagyunk beraktározni. Mindennek meg van a maga teknikája, a maga módja, hogy minél finomabb és jobb legyen. A gyümölcsökből kompót és lekvár lesz. A zöldségekből savanyúság. Tartósítva hosszasan eláll. Ha szorgos vagy és érdekelnek ezek a dolgok, hogy mégis hogyan tudsz minél több mindent magad elkészíteni rengeteg mindent el tudsz tárolni, hogy majd később elővehesd elfogyasztásra és ne kelljen a boltba menni érte, ahol jóval drágább. Bármikor, mikor megkívánsz egy kis vajas kenyeret lekvárral csak kinyitod a kamra ajtaját és már nézed is melyikből egyél. Szerintem sokszor jobb a házi lekvár, mint a bolti. Nagy kedvencem a barack és az eperlekvár. :3 Egy finom, forró tea vagy forrócsoki iszogatás közben majszolhatod az általad elkészített deákcsemegét. Szotyimag, mogyoró, dió és mandula. Hozzá aszalt gyümölcsök. Ezek is mind házilag előállíthatod. Persze időigényes. Sok mindent be kell szerezni ahhoz, hogy minőségi és tartós legyen az, melyet elteszel télire...

Krém levesek, melyek isteni finomak tudnak lenni. Kifejezetten nincs kedvencem és én magam még sajna nem készítettem. Viszont még van időm arra, hogy készítsek. Brokkoli, karfiol, karalábé, hagyma, borsó, spárga, kukorica, gomba, tök... Pirított kenyérkockával elfogyasztva a legjobb. Meg vannak ilyen kis golyócskák a boltban, amiket az iskolában is bele szoktak tenni a levesbe. Lehet még pirított szalonnával vagy hagymával is felturbózni elfogyasztás előtt. Könnyed, finom és viszonylag gyorsan megvan...

Töltött paprika és a töltött káposzta, mely szintén egy őszi finomság. Karácsonykor is sokan elkészítik. Igen laktató. Tejföllel felturbózva egyszerűen mennyei. Mindig jól sikerül, mikor csinálok. Még egyszer sem rontottam el. :) Aranygaluska vaníliasodóval. A gyerekek nagyon szeretik. Főleg a sodót. Egyszer annyira finom lett, hogy alig bírtam abbahagyni a fogyasztását. A tészta pont jó lett és a sodó hozzá csak úgy etette magát. Volt, mikor nem jött fel a tészta és laposak maradtak, így inkább kiszáradt és alig bírtuk megenni. Viszont nagyon szeretjük...

Sokféle süteményt lehet készíteni a nyár végére sorban beéredt gyümölcsökből és zöldségekből: Almás pite, almás rétes, sütőtökös pite, almás-diós kevert, szilvás lepény, linzer, gyümölcskenyér, szilvás gombóc... Nagyon sokféle sütemény készíthető, mely szem-szájnak ingere. Már nincs olyan meleg, így a konyhában töltött idő nem izzaszt le, mint ahogy nyáron. Isteni finom, kellemes illatok szállnak a konyhában... 

Sült gesztenye
A gesztenye, mely szintén egy őszi finomság. A szelíd gesztenye az, mely ehető. Lehet főve vagy sütve. Én kifejezetten főve szeretem. Sült verziójában nem is emlékszem, hogy ettem-e már. Gyerekként anyukám első férje sokszor hozott és mikor kifőztük csak úgy faltam. Nagyon szerettem. Tejszín habbal isteni finom desszert. Gesztenyés roládba, a közepébe téve nagyon finommá teszi a piskótát. Mikor a szakmámat tanultam, sokszor kellett gesztenye roládot készítenünk. Mindig szöszöltem a gesztenyével, hogy elég hosszú és vékony legyen a roládhoz. Folyton széttörött. Nagy meló volt megcsinálni, de azért végül jó lett... :)

A mazsolát is nagyon szeretem. Magában simán be tudok falni egy egész zacskóval. A rétesekbe és kalácsokba nagyon jó alapanyag. 

Mint azt korábban említettem... Az ősz egy olyan évszak, mikor az ember inkább begubózik. Legalábbis egy nagyobb részük. Egy finom, forró, fahéjas vagy mézes tea társaságában beülni egy jó meleg takaró alá és nézni kedvenc filmedet vagy sorozatodat. Közben fahéjas csigát majszolni vagy valamilyen édes kekszet... Van ennél jobb esti program? :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése